WAT WE DOEN

LUISTERTOUR

Buro EU brengt mensen lokaal in gesprek over wat Europa wel of niet voor hen betekent. Onze aanpak kun je samenvatten in vier kernwoorden: hyperlokaal, verrassend, neutraal èn prikkelend. Met ons Buro willen we de gevoelde afstand tussen Europa en haar instanties en het gewone dagelijks leven overbruggen, door juist in wijken zelf te verschijnen. Zo kun je ons dus tegenkomen op het schoolplein, de markt en in parken.

Waar passend, organiseren we naast deze gesprekken in kleine groepjes of met individuen, ook gesprekken in grotere groepen. Denk aan een dialoog tussen studenten in een les over handel of tussen statushouders en bewoners tijdens hun Nederlandse les.

RESULTATEN

Juist omdat onze aanpak van luisteren wat ongrijpbaar kan lijken, leveren graag concrete producten af die verder kunnen worden verspreid. Bijvoorbeeld via social media. Maar ook video's die ingezet kunnen worden op grote evenementen als gespreksopener over en reflectie op Europa, Europees burgerschap en de EU.

Tot nu toe hebben we een fototentoonstelling en meerdere video’s mogen ontwikkelen, die verschillende doelgroepen in beeld brachten. Afhankelijk van de doelstelling van de opdracht, hebben we verhalen en dromen van scholieren, ondernemers, ambtenaren of juist een diverse wijk beluisterd en in beeld gebracht.

De video's en foto's zijn vervolgens bij verschillende evenementen ingezet als gespreksopener en reflectie instrument. Denk aan een schooldebat in Apeldoorn over de EU tot een bijeenkomst voor ondernemers over handel, maar ook een talkshow over de Europese Verkiezingen in De Tussenruimte, een podium voor dialoog en debat in Den Haag, om samen met experts te reflecteren over de toekomst van Europa en de bijdrage van haar inwoners.

PRESENCE

Onze aanpak vinden we graag telkens opnieuw uit, afhankelijk van de specifieke doelgroep. Onze sterke punten benut je optimaal als we dus in samenwerking met jouw organisatie een creatieve aanpak mogen ontwikkelen.

We voegen altijd een speels element toe in onze presentatie, afhankelijk van het doel en de specifieke doelgroep. In gesprekken op straat over de Europese Verkiezingen hadden we bijvoorbeeld een Europees Rad van Fortuin mee als stemwijzer voor de zwevende kiezer.

Tentoonstelling Buro EU Amsterdam Noord 2018
Foto: Marlise Steeman
Tentoonstelling Buro EU - Verhalen van Amsterdam Noord. Foto: Marlise Steeman
Tentoonstelling Buro EU - Verhalen van Amsterdam Noord. Foto: Marlise Steeman